meedoen
Op deze pagina vind je alle informatie die je nodig hebt om mee toe doen als verkeersregelaar op de motor
Je motor
Wij zijn geen arrogante merk gebonden organisatie, het merk van je motor zegt namelijk helemaal niks over de ervaring en de kunde van de berijder.
Het type van de motor is wel van belang, snelle race motoren en vintage motoren zijn minder geschikt voor de verkeersregelaar op de motor.
De motor moet goed hanteerbaar en wendbaar zijn, de meest geschikte motor types zijn adventure en (sport) tour motoren.
Je helm
Communicatie met je mede weggebruiker is erg belangrijk, daarom is het prettig/vereist dat je gezicht zichtbaar is. Voor dit werk is een systeemhelm dan ook onmisbaar. Heb je geen systeemhelm? Schaf er dan snel eentje aan en doe mee.
Motorkleding zorgt voor veiligheid voor jezelf, dit stellen wij dan ook verplicht. Motorkleding die lijkt op gewone kleding (zoals motor-spijkerbroeken) hebben we liever niet. Korte mouwen en korte broeken worden niet toegestaan. Op warme dagen is het dus soms afzien!
Kennis en ervaring
De berijder, jij dus, heeft bij voorkeur veel ervaring op de motor (meer dan de zomer rijder) en heeft bij voorkeur minimaal VRO Expert gedaan. Ervaring in het verkeersregelen op de motor doe je vooral op in het doen, vandaar dat als je net begint wij je niet meteen voorop zetten. Maar wij geloven ook niet in lange “aspirant” periodes, als je iets met passie doet dan gaat leren snel, dus bij ons kun je snel voorin meedoen met de club.
Voor het meedoen als VKR op de motor zul je altijd officieel worden aangesteld als evenementen VKR. Hiervoor moet je de korte instructie als Evenementen verkeersregelaar doen op de site van de stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL). Dit kun je pas doen als je meedoet voor je eerste evenement, wat je nu al wel kunt doen is een account aanmaken en je inlezen op de site, klik hier.
Het verkeer regelen
Risico's
Veilig regelen
- Rijdt altijd rustig en vlot naar de aangewezen post. Het overschrijden van de maximum toegestane snelheid behoort niet tot welke ontheffing dan ook, hiervoor heb je nooit toestemming. Let dus op de snelheid!
- Bekijk de wegsituatie op veiligheid, overzichtelijkheid, verlichting bij donker en bijzondere verkeersmaatregelen, zoals fietspad en verkeerslichten.
- Wees zichtbaar vanuit alle richtingen, kies de juiste positie en zorg voor een vluchtweg. Plaats je motor in de vluchtrichting.
- Hulpdiensten met optische- en geluidssignalen (voorrangsvoertuigen) mogen de aanwijzingen van de verkeersregelaar negeren. Regel dat de hulpdiensten veilig door kunnen rijden.
- Geef tijdig rustige maar duidelijke aanwijzingen met gestrekte armen. Bij een stopteken kijkt je naar de bestuurder en geef het stopteken met recht omhoog gestrekte rechterarm, met je linkerhand wijs je aan waar de bestuurder moet stoppen. Bij een stopstreep daarom het liefst vóór de stopstreep.
- Houdt rekening met de weersomstandigheden, zoals laagstaande zon, mist en regen/sneeuw. De bestuurder kan je niet zien of heeft een langere remweg nodig.
- Geef voetgangers en fietsers de mogelijkheid om over te steken.
- Vrachtauto's en bussen trekken langzamer op en hun remweg is langer dan die van personenauto's. Houdt daar rekening mee.
- Geef iemand, die aan je de weg vraagt, vriendelijk maar kort en bondig antwoord.
Geef je op en doe mee
Als je je opgeeft wordt je opgenomen in de e-mail lijst en zullen we je op de hoogte houden van de aankomende evenementen. Per evenement kun je zelf bepalen of je mee wilt doen.