meedoen

Op deze pagina vind je alle informatie die je nodig hebt om mee toe doen als verkeersregelaar op de motor

Je motor

Wij zijn geen arrogante merk gebonden organisatie, het merk van je motor zegt namelijk helemaal niks over de ervaring en de kunde van de berijder.

Het type van de motor is wel van belang, snelle race motoren en vintage motoren zijn minder geschikt voor de verkeersregelaar op de motor.

De motor moet goed hanteerbaar en wendbaar zijn, de meest geschikte motor types zijn adventure en (sport) tour motoren.

2020-Yamaha-MT09TRGT-EU-Tech_Black-Studio-001-03

Je helm

Communicatie met je mede weggebruiker is erg belangrijk, daarom is het prettig/vereist dat je gezicht zichtbaar is. Voor dit werk is een systeemhelm dan ook onmisbaar. Heb je geen systeemhelm? Schaf er dan snel eentje aan en doe mee.

Motorkleding zorgt voor veiligheid voor jezelf, dit stellen wij dan ook verplicht. Motorkleding die lijkt op gewone kleding (zoals motor-spijkerbroeken) hebben we liever niet. Korte mouwen en korte broeken worden niet toegestaan. Op warme dagen is het dus soms afzien!

Kennis en ervaring

De berijder, jij dus, heeft bij voorkeur veel ervaring op de motor (meer dan de zomer rijder) en heeft bij voorkeur minimaal VRO Expert gedaan. Ervaring in het verkeersregelen op de motor doe je vooral op in het doen, vandaar dat als je net begint wij je niet meteen voorop zetten. Maar wij geloven ook niet in lange “aspirant” periodes, als je iets met passie doet dan gaat leren snel, dus bij ons kun je snel voorin meedoen met de club.

Voor het meedoen als VKR op de motor zul je altijd officieel worden aangesteld als evenementen VKR. Hiervoor moet je de korte instructie als Evenementen verkeersregelaar doen op de site van de stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL). Dit kun je pas doen als je meedoet voor je eerste evenement, wat je nu al wel kunt doen is een account aanmaken en je inlezen op de site, klik hier.

Het verkeer regelen

Vanaf een rijdende motor mogen geen verkeerstekens worden gegeven. Een mobiele verkeersregelaar (e-vkr) gebruikt zijn motor primair voor (snel) vervoer van verkeerspunt naar verkeerspunt. De bevoegdheid om als verkeersregelaar verkeer te mogen regelen is vastgelegd in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV1990), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Regeling verkeersregelaars 2009.
Om een verkeersteken te mogen geven dient de mobiele verkeersregelaar te stoppen, zijn motor in de vrije versnelling te zetten, bij voorkeur af te stappen en dan pas te beginnen met het regelen van verkeer. Men mag zich niet zodanig gedragen dat gevaar of hinder (kan) ontstaan voor het verkeer op de weg. Gedurende de tijd dat jij het verkeer regelt, bent je verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid en beperk je de door het evenement veroorzaakte hinder.
Weggebruikers moeten de aanwijzingen van de verkeersregelaar opvolgen. Een verkeersregelaar kan een fout maken. Als daardoor schade ontstaat en de gemaakte fout is verwijtbaar, dan is er volgens burgerlijk recht sprake van een onrechtmatige daad. Dit betekent dat de schade op jou verhaald kan worden. De weggebruiker vertrouwt erop dat je het verkeer op een veilige en verantwoorde wijze regelt. De weggebruiker verwacht niet dat hij meer risico loopt doordat de verkeersregelaar het verkeer regelt. Stuur bijvoorbeeld de bestuurder van een voertuig niet een weg in die voor die categorie onbegaanbaar is. Let op de verkeersborden.

Risico's

Je doet mee met je eigen motor, dat brengt extra risico’s met zich mee. Als e-VKR ben je – als je netjes bent aangemeld – verzekerd via de gemeente. Sta jij dus op een kruising het verkeer te regelen en er gebeurd iets, dan is dat verzekerd. Echter, dat geldt niet voor je motor. Ook als de organisatie een evenementen verzekering heeft, geldt deze lang niet in alle gevallen. Je eigen verzekering en die van de tegenpartij gaan eerst. Dus stel, je staat op een kruising met je motor het verkeer te regelen en je wordt aangereden, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de afhandeling ervan. Normale verkeersregels bepalen wie zijn verzekering zal worden aangesproken.
Laat je ook niet misleiden; er doen namelijk veel fabeltjes de ronde over evenementen verzekeringen die “alles wel dekken”. Ook zijn er MBT organisaties die een evenementen verzekering eisen, terwijl de waarheid is dat deze meestal niet – vrijwel nooit – gelden op de openbare weg. In sommige gevallen – meestal grote evenementen – zijn er wel aanvullende verzekeringen aanwezig, de organisatie kan je daar dan exact alles over vertellen. Maar zelfs in dat geval is het verstandig om zelf een rechtsbijstand verzekering te hebben, in dit soort complexe zaken worden schades nog wel eens afgewimpeld door verzekeringsmaatschappijen.
Als je dit als hobby hebt zorg er dan voor dat je goed op de hoogte bent van wat er wel en niet onder je eigen verzekering valt. Bel met je verzekeringsmaatschappij en leg uit wat je doet en bespreek wat de extra risico’s zijn. Wellicht wil je je extra verzekeren, dat kan een hoop ellende besparen. Daarnaast; houd je aan de verkeersregels! Het rijden op fietspaden en/of door rood onder het mom van het evenement pleiten je niet vrij van je aansprakelijkheid.

Veilig regelen

Verkeer regelen in het algemeen betekent ingrijpen in de “natuurlijke“ afwikkeling van het verkeer. Je neemt daarmee een deel van verantwoordelijkheid van de overige weggebruikers over. Communiceer daarom met gebaren en zorg ervoor dat de ander je begrijpt:

Geef je op en doe mee

Als je je opgeeft wordt je opgenomen in de e-mail lijst en zullen we je op de hoogte houden van de aankomende evenementen. Per evenement kun je zelf bepalen of je mee wilt doen.